Pages

Friday, 24 January 2014

GURU CINA ARAH PELAJAR MELAYU JADI LEMBU MAKAN RUMPUT

Melayu sentiasa diperbodohkan dari hari demi hari. Melayu kerap menjadi bahan ejekan dan hinaan seolah-olah sebagai hamba dan merempat di negara asing. Sampai bila Melayu boleh bersabar apabila hinaan terus menerus hingga tiada batasnya.

Begitu juga sikap kurang ajar dan biadap bangsa Cina yang tak kenang diuntung semakin menjadi-jadi selepas Pilihanraya Umum yang lalu. Seolah-olah bangsa cina telah memerintah negara dan boleh membuat apa sahaja tanpa bantahan dan tindakan.

Terbaru seorang guru bangsa Cina Chen Yan Yan di sebuah sekolah vernakular Cina di Sungkai telah mendenda murid Melayu untuk memakai loceng dileher mereka menjadi lembu dan diberi memakan rumput.

Guru Cina itu menjadi lebih biadap dan kurang dengan mengatakan "Lembu tak buat kerja rumah mesti kena makan rumput" sambil merakam aksi tersebut melalui telefon bimbitnya.

Bapa kepada salah seorang murid tersebut telah membuat laporan polis setelah anaknya mengadu selalu diejek oleh rakan rakan di sekolah akibat dari kejadian tersebut. 

Namun apakah tindakan kepada guru cina yang biadap dan kurang ajar ini? Adakah berakhir dengan permohonan maaf semata-mata?

17 comments :

  1. Macam la berlaku sekarang.isu perkauman tak selesai2..akan selesau dengan satu cara sahaja,iaitu islam..

    ReplyDelete
  2. laksanakan hudud. Malaysia sebuah negara islam. Jika hudud tidak dilaksanakan...sampai bila-bila bangsa asing tidak hormat dengan orang islam.

    ReplyDelete
  3. Rasis akan tetap rasis sbb sekolah pun berasingan.. hapuskn sekolah india dan cino ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju sangat.kat negara lain,mana ada sekolah vernakular ni,kt malaysia je pemimpin yang bangang yang dok ikut sangat cakap puak2 ni.sekarang apa dah jadi Menteri Pendidikan...sila ambil tindakan,polis,sila ambil tindakan.PM sila jawab.1 Malaysia la sangat...

      Delete
  4. Kerajaan Malaysia yg diterajui Najib ni mmg teruk!!! Hinggakan Melayu dihina sebegini rupa pun masih tak mampu nak bertindak...hapuskan aje sekolah cina ni & Melayu kena ambil tindakan sendiri ke atas guru2 cina sial yg cari pasal ni...

    ReplyDelete
  5. cina ke melayu ke sama je.... agama rakyat akan berpandukan agama pemimpin.... kalau jenis pemimpin sering keluar kenyataan bodoh... rakyat pun ikut sama....

    ReplyDelete
  6. bodoh,jgn samakan melayu dgn cina..cina tuh kapir!!melayu ni islam..tula bodoh sbb sokong pok2 kapir mcm ni la jadinya!diorng dh mula rasa diorng hebat sbb org melayu pun sokong depa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al faqir! kena betulkan pemahaman kamu tu! bukan Melayu saja yg Islam! Org cina pun ada yg islam! bahkan lebih ramai dari Melayu! Bangsa kita skit je berbanding dia China yg ada 100 juta umat islam! tu baru di China, belum + negara lain juga dlm Malaysia... ambil cth Ridhuan Tee(x sure nama family dia) dia masuk Islam bahkan mempertahan kita yg Melayu lahir Islam! dia masuk Islam malah berdakwah utk ajak kaum dia masuk islam, kita nie? buat apa? tunjuk perangai x elok kat bukan islam,jadi kepala depa dah set yg org islam mcm nie... tunjukkan ahlak yg tinggi kat bukan islam pun kira berdakwah! sbb bila tgk ahlak kita lembut hati depa nak tahu pasal Islam kemudian mana tahu Allah bukakan pintu hati meraka nak masuk Islam!

      Delete
  7. sy respect cikgu tu... kawalan emosi yg mantap! tak la mcm awak semua yg emo tak habis, sekurang2nya cikgu tu tak merotan atau menerajang budak degil tu. sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  8. saya cadangkan ibubapa kpd pelajar tersebut bawa kes nie ke mahkamah agar mereka saman guru dan sekolah tersebut! skrg x payah guna kekerasan guna akal!

    ReplyDelete
  9. patut dia ubah tajuk tu..paksa budak sekolah yang tak buat keja sekolah makan rumput.bukan paksa pelajar melayu makan rumput.ini tak sepatutnya jadi perkauman,patut jadi isu penderaan.

    ReplyDelete
  10. Pnjgkn ke mahkamah, sebb china man mmng tak pernah settle kalau kita buat salah, percayalah

    ReplyDelete
  11. nak maafkan boleh..tp guru tu jadi lembu dan makan rumputlah..

    ReplyDelete
  12. Wahai orang Melayu, bangun! bangun! bangun! tak tau malu atau terhina ke bila orang-orang Melayu beragama Islam dihina seperti binatang. Mana suara pemimpin-pemimpin Melayu? mana suara pemimpin-pemimpin Islam? Kita perlu bertindak terhadap guru (tidak layak dipanggil guru tetapi layak dipanggil komunis) Cina pro DAP tu!!!

    ReplyDelete
  13. Orang melayu tidak boleh dihina seperti ini!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...