Pages

Thursday, 4 April 2013

HOT! Terbaik Dari Tun Mahathir


1. Anwar Ibrahim menuduh saya, sebagai penasihat Petronas telah terlibat dalam pemberian kontrak Petronas kepada anak saya.

2. Bagi Anwar inilah yang biasa dilakukan olehnya jika ia berkuasa. Semasa menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan memang pun banyak kontrak diberi olehnya kepada penyokong politiknya dan keluarganya. 

3. Kementerian telah pamerkan semasa mesyuarat agong UMNO senarai orang yang mendapat kontrak semasa ia berkuasa. Terdapat dalam senarai nama-nama penyokongnya dan keluarganya. Tidak ada satupun dari anak saya yang tersenarai.

4. Semasa saya menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan tidak ada satu pun daripada anak saya yang mendapat tempat dalam Kerajaan atau dalam parti. Beberapa kali nama mereka di calon tapi saya tidak benar sehingga saya bersara. Juga tidak ada kontrak Kerajaan yang terdapat oleh mereka.

5. Jika mereka berjaya samada dalam perniagaan atau politik, ini adalah atas usaha mereka sendiri. Dan ini semua berlaku selepas saya letak jawatan Perdana Menteri.

6. Petronas tidak memberi peluang kepada anak saya sahaja apabila saya menjadi penasihatnya. Orang lain juga mendapat peluang jika mereka ada kemampuan.

7. Sebenarnya tidak ada kontrak yang diberi Petronas kepada anak saya sehinggalah perusahaannya maju kerana kerja-kerja yang diberi oleh pihak lain.

8. Walaupun saya digelar sebagai penasihat Petronas, saya tidak memberi apa-apa nasihat. Petronas diletak di bawah Perdana Menteri dan P.M.lah yang memberi arahan kepada Petronas. Semasa saya jadi Perdana Menteri pun saya tidak memberi apa-apa bantuan kepada anak-anak saya.

9. Berkenaan dengan kontrak yang baru yang diberi kepada anak saya, Presiden Petronas cuma memberitahu saya selepas kontrak diberi. Saya tidak sama sekali terlibat dengan keputusan yang dibuat. Saya sanggup bersumpah di dalam masjid dengan menjunjung Quran bahawa saya tidak ambil bahagian sama sekali dengan pemberian kontrak kepada anak saya.

10. Sebaliknya Anwar, apabila menubuh partinya melantik isterinya sebagai Presiden. Kemudian dia juga yang pilih isterinya sebagai calon di Permatang Pauh. Kemudian dia sendiri yang menyuruh isterinya lepas kawasan untuk ditandingi olehnya.

11. Tidak ada bukti adanya pertandingan untuk jawatan penasihat parti yang disandang olehnya. Dia juga yang memilih anaknya untuk menjadi calon dalam pilihanraya. Sekarang isterinya jadi presiden parti dan anaknya jadi naib presiden parti. Kawannya juga jadi timbalan.

12. Parti Keadilan adalah milik Anwar Ibrahim.

13. Jika ia jadi Perdana Menteri sudah tentu Kabinet akan diisi dengan keluarga dan kawannya sebagai Menteri. Mudahlah nak buat apa pun.

14. Anak saya Mirzan juga dijadikan sasaran fitnah Anwar. Benar dahulu dia menjadi pengarah San Miguel. Tetapi San Miguel Filipina bukan syarikat bir sahaja tetapi semakin banyak terlibat dalam industri makanan dan petrolium.

15. Setelah fitnah dilempar kepadanya, anak saya letak jawatan. Sekarang dia hanya menjadi pengarah dalam syarikat minyak Petron. Dahulu syarikat ini dikenali sebagai Exxon Mobil dan telah menjadi pembekal minyak ke pesawat terbang di KLIA.

16. Apabila Exxon Mobil diambil alih oleh San Miguel, ia diletak dibawah Petron. Anak saya dilantik sebagai pengarah Petron. Kontrak membekal minyak Exxon Mobil di KLIA diwarisi oleh Petron.

17. Jika anak dan isteri Anwar boleh menjadi politikus, apakah anak saya tak boleh berniaga sendiri tanpa difitnah oleh Anwar? Dah tak ada modal politik dah ke?

18. Kenapa begitu takut bersumpah jika jenayah liwat tidak dilakukan. Berani kerana benar, takut kerana salah – demikian pepatah Melayu.

7 comments :

  1. Tun M yg menggoncang dunia...
    * Tun M yg di segani Proxy Yahudi...

    ReplyDelete
  2. Tahniah Tun M! Saya bangga menjadi rakyat Malaysia, berani kerana benar, takut kerana salah. Semoga Allah menunjukkan jalan kebenaran kepada insan yang masih terkhilaf.

    ReplyDelete
  3. memang respect dengan tun seorang yang sungguh berdisplin dan berprinsip. memang benar anak2nya lansgung tak diberi peluang menggunakan namanya untuk kepentingan sendiri, apata lagi untuk masuk politik semasa dia aktif. tak seperti karpal sing, lim guan eng dan nik aziz yang buat parti politik macam dynasty mereka. anwar lagilah.

    ReplyDelete
  4. hmm..masih segar diingatan bila zaman kemilangan pak lah, diangakt dijulang tinggi, masa tu TDM dihina, dicaci, tua nyayuk laaa kerana menegur pentabiran pak lah, juga dihalang dr berceramah..masa tu boleh ke dia melobi utk anaknya?sekarang zaman najib baru TDM naik kembali dan salahkah berkongsi pegalamannya utk negara? sebenarnya aura TDM masih kuat dan ramai yg masih gentar sbb tu fitnah anaknya dan petronas dibuat..

    ReplyDelete
  5. Salute Tun M! Ya Allah, panjang kan usia Tun M dalam Hidayah Mu...

    ReplyDelete
  6. Diluar negara bila ditanya "tahu Malaysia dimana?" mereka akan menjawab..Mahathir dan Twin Tower KLCC...itu cerita dahulu...tapi sekarang bila ditanya "tahu Malaysia dimana?"..mereka akan berkata..Anwar dan himpunannya....itulah negara ku Malaysia...Syabas TDM membuatkan Malaysia dikenali...dan syabas jugak buat Anwar kerana memperkenalkan Malaysia dgn caranya.

    ReplyDelete
  7. Aku dari dulu lagi memang respect habis dengan TDM... Dia bukan sahaja seorang politik tapi dia merupakan insan yg mempunyai engineering politic above the rest. Semoga panjang usia Tun. Allah sentiasa bersama org yng benar....insya Allah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...